Liefdesverdriet verwerken

Verdriet verwerken omwille van een gebroken liefde heeft tijd nodig

”Liefdesverdriet kan het gevolg zijn van een diep verlies van liefde, of het nu over een overlijden gaat, een liefdesbreuk of zelfs door het verlies van een huisdier”

Hoe kan je omgaan met liefdesverdriet?

Omgaan met liefdesverdriet is een heel proces en kent verschillende fasen. Liefdesverdriet kan leiden tot rouwen en veel tranen. Het pad van veel pijn is onvermijdelijk, maar door het rouwproces zal je je verdriet kunnen plaatsen. Liefdesverdriet kan worden veroorzaakt door het beëindigen van een relatie, maar ook door het overlijden van een geliefde. Verlies van relaties, baan, huisdier, gezondheid, vaardigheden of zelfs financiële problemen kunnen ons ook in rouwmodus brengen. Er zijn veel manieren om het verdriet te beheersen als je merkt dat je met verdriet te maken hebt, met zowel voorwaartse als achterwaartse bewegingen als onderdeel van het natuurlijke en normale proces.

De pijn onder ogen zien is belangrijk

Hoewel het vaak het moeilijkste is waarmee een persoon wordt geconfronteerd, is het veel beter om de pijn en het lijden onder ogen te zien dan het te ontkennen. Als je dit probeert te voorkomen, kan dit op de lange termijn tot meer pijn leiden. Iedereen zal absoluut een tijd van verdriet moeten hebben om alles te verwerken. Het kan een opluchting zijn als je door het proces heen bent. Verdriet kan je nooit uitstellen en je kan er ook niet van wegrennen. Wees gewoon akkoord met de pijn die je ervaart bij liefdesverdriet en je zal zien dat je verlichting zal vinden. Hoewel het misschien een eindeloos proces lijkt, zal het onder ogen zien van je trieste gevoelens je ook op het punt brengen om ze op te lossen. Dit brengt je stukje bij stukje normaliteit terug in je leven.

Vastzitten in 1 fase moet je vermijden

Als je kijkt naar andere mensen die je kent en een verlies hebben ervaren, weet je dat er stadia van rouw zijn. Wat je moet vermijden, is vastzitten in één fase. Schok en ontkenning zijn de eerste reacties, maar woede, depressie en de noodzaak om te praten zijn daaropvolgende en belangrijke stappen in het proces. De laatste fase van het loslaten omvat een langzame fase om het verlies te accepteren.

Duidelijke grenzen stellen

Speciale gelegenheden zoals reünies, verjaardagen, jubilea en feestdagen, bieden normaal gezien heel wat vreugde. Als je liefdesverdriet kent, kunnen dergelijke feestjes echter de droevige gevoelens versterken. Dit is een goed moment om duidelijke grenzen te stellen. Als jij een feestje geeft, nodig dan alleen de personen uit die nuttig kunnen zijn in je omgeving en waarbij je je goed voelt. Accepteer het feit dat een tijd die heel vreugdevol is voor andere mensen, een rouwende persoon een paar stappen terug kan zetten. De mooie momenten koesteren en hieraan terugdenken, kan je de energie geven die je nodig hebt om de dag te overleven.

Positieve momenten delen tijdens een rouwproces

Het delen van positieve momenten kan nuttig zijn. Een beetje samenzitten met een vriend terwijl je naar foto’s kijkt of over verhalen nadenkt, kan genezing bieden, hoewel het ook tranen kan veroorzaken. Het nemen van de proactieve stap om het rouwproces te delen met een vertrouwende persoon is zowel geruststellend als een uiting van hoop op leven, zelfs met zijn droefheid.

Omgaan met liefdesverdriet

Omgaan met liefdesverdriet lijkt misschien een vermoeiend proces. Door het proces niet te vermijden, kan je elke fase doorlopen. Zorg voor jezelf en neem contact op met anderen, koester de goede herinneringen en stuur je leven naar genezing. Kies jezelf om te genezen door de pijn te voelen en toch vergevingsgezind te zijn om liefdesverdriet te overwinnen.

Enkele manieren om je weer op weg te helpen en door te gaan met je leven

Sommige liefdesrelaties kunnen zijn als rijden in een achtbaan. Het kan leuk en opwindend zijn, maar van zodra het is afgelopen, heb je echt een triest gevoel en een gebroken hart. Je had eindelijk een persoon gevonden waarvan je dacht dat hij de juiste was, maar uiteindelijk was het nooit de bedoeling om een serieuze relatie aan te gaan. Je huilt, je huilt nog meer, je treurt en je mokt. Je stelt je allerlei vragen, zoals:

  • Wat heb ik verkeerd gedaan?
  • Heb ik iets verkeerd gedaan?
  • Waarom ben ik in deze situatie terechtgekomen?
  • Verdien ik deze pijn?
  • Enzovoort …

Dergelijke vragen lopen over je heen, maar je kan er de juiste antwoorden niet op vinden. Daarom moet je manieren vinden om verder te gaan met je leven na een gebroken hart.

Manieren om verder te gaan met je leven

Dichters schrijven vaak gedichten die te maken hebben met een gebroken hart. Componisten maken ook wel eens liedjes voor verbrijzelde harten. Acteurs handelen om hun geplette hart te genezen. Dichters, componisten en acteurs hebben hun unieke manier om pijn te verminderen. Maar hoe kunnen we pijn echt voorkomen? Veel mensen bieden remedies aan, maar de waarheid is dat ieder van ons zijn eigen unieke manieren heeft om een ​​gebroken hart te herstellen. Ondanks onze uniekheid, zijn er enkele manieren die je kunnen helpen om weer op weg te gaan en verder te gaan met je leven.

Je ex vermijden

Na een breuk is het veel beter om je ex te vermijden. Het feit dat je je ex-liefde ziet, kan bij jou verwarring veroorzaken. Je emoties zullen bijvoorbeeld ongecontroleerd zijn, waardoor je dingen gaat zeggen waar je uiteindelijk spijt van krijgt. Blijf zoveel mogelijk bij hem of haar weg om regressie door je genezingsproces te voorkomen.

Huilen en treuren

Huil, mok en treur. Huilen is ook een manier om je gevoelens uit te drukken. Dus, ga je gang. Huil zo hard als je wilt. Laat je tranen over je gezicht rollen. Hierdoor voel je je achteraf beter.

Praten met familie of vrienden

Zoek iemand met wie je kunt praten. Druk jezelf uit tegenover iemand die je vertrouwt. Aarzel niet, laat alle gevoelens en lasten in je los. Het kan misschien een beetje papperig zijn, maar na alle uitbarsting van emoties zal een opluchting worden gevoeld.

Aandenkens verwijderen

Houd al die aandenkens van hem of haar uit je zicht. Als je nog steeds liefdesbrieven hebt, scheur ze dan in stukken. Als je nog foto’s hebt, verander deze dan in as. Het is heel belangrijk om van die dingen af ​​te komen die je alleen aan hem of haar doen herinneren.

Vermijden om alleen te zijn

Vermijd het om alleen te zijn. Samen zijn met vrienden of familie kan je een beter gevoel geven. Zorg er ook voor dat je niet met je ex op een bepaalde plaats samen bent. Dit kan je nog meer aan hem of  haar doen denken en het maakt het herstelproces moeilijk. Dus, probeer uit te gaan op andere plaatsen met vrienden of familie om jezelf bezig te houden.

De aandacht afleiden

Omdat we het hebben over bezig zijn, moet je jezelf bezig houden en moet je je aandacht afleiden naar iets anders. Probeer bijvoorbeeld wat dingen uit die je nog nooit eerder hebt gedaan. Doorgaan met je leven zal ervoor zorgen dat je geest niet aan hem of haar denkt en dat de pijn en energie afleiden naar nuttige dingen.

Omgaan met woede

We kunnen woede niet altijd vermijden. Dus wanneer woede in je leven komt, leid je deze grote negatieve energie beter af naar productieve dingen zoals zwemmen, dansen, naar de sportschool gaan, en ook fietsen. Dit zal niet alleen je lichaam gezond en fit maken, je zult ook nieuwe en interessante mensen ontmoeten.

Een gebroken hart herstellen is niet gemakkelijk

Wie zegt er dat een gebroken hart herstellen gemakkelijk is? Dat is het nog nooit geweest. Laat de tijd je droevige gebroken hart helen en pak de gebroken stukken opnieuw op. Ik weet dat het gevoel van een gebroken hart erg is. Maar er zijn nu eenmaal dingen die moeten eindigen. Hierbij is het belangrijk om de realiteit te accepteren en om te leren los te laten.